Leermeester Tips & Tops

Een leven lang leren, dat doen we eigenlijk allemaal. Met vaardigheden bijstellen zijn we eigenlijk nooit klaar, we verbeteren, passen aan, ook aan het moment of aan een bepaalde tijd in ons leven. Dit geldt ook voor het overbrengen van kennis.

Het is prachtig om te ontdekken dat een leerling van jou kan leren, hoe deze leerling zich aanpast aan jou. Als leermeester sluit je aan en zorg je ervoor dat je op dezelfde golflengte komt. Niet altijd zonder slag of stoot, maar ach, ook dat is een leermoment;). Belangrijk is dat de leerling open staat voor feedback, feedback is immers geen kritiek, maar juist een stap in de goede richting. Ook als leermeester moet je open staan voor feedback van je leerling. Het werkt alleen als het van beide kanten uitkomt.

Hoe zorg je ervoor dat je een goede leermeester bent? Wij van JobXion geven je graag wat tips & tops zodat je leerlingen op een juiste manier kunt begeleiden en kunt stimuleren in hun leerproces. Bekijk ook onze leermeester vacatures (wij betalen de cursus én je gaat een leerling begeleiden. klinkt goed toch?!)

1. Coach met plezier
Deze staat niet voor niets op nummer 1: Begin alleen aan het begeleiden en coachen van leerlingen als je er zelf ook plezier in hebt. Op die manier breng je jouw liefde en passie voor het vak het beste over en zie je het niet als een verplichting.  Als blijkt dat een leerling je toch echt niet ligt, kijk dan of een andere leermeester jouw taak kan overnemen.

2. Maak afspraken over het vrijmaken van tijd voor het coachen
Begeleiden kost tijd. Maak dat duidelijk kenbaar aan je leidinggevende en je collega’s, zodat je niet de gesprekken in je vrije tijd moet voeren of in de problemen komt met je werk. Zorg dat de randvoorwaarden om te begeleiden goed geregeld zijn.

3. Neem de tijd voor een kennismaking
Laat de nieuwe leerling niet op een spitsuurmoment binnenkomen. Neem de tijd voor een kennismakingsgesprek op de eerste dag. Geef de leerling een rondleiding door het gebouw en stel hem of haar voor aan je collega’s. Zorg er ook voor dat de vereiste pasjes, papieren, veiligheidskleding, etc. geregeld zijn.

4. Maak duidelijke afspraken
Zorg ervoor dat duidelijk is wat de leerling wil leren, wat hij aan werk en opdrachten kan gaan doen, hoe je gaat begeleiden en wanneer er gesprekken over de voortgang zullen zijn. Leg de gemaakte afspraken vast, ook die met school.

5. Stel duidelijke regels over wat wel kan en wat niet kan
Houd rekening met de leerling en zijn manier van leven, maar ook weer niet té veel. Eerder weggaan voor een bijbaantje kan niet in het echte werkleven. Op tijd komen en niet steeds op het mobieltje kijken is heel normaal.

6. Neem nooit iets als vanzelfsprekend aan
Neem niet te snel aan dat leerlingen wel begrijpen hoe de dingen gedaan worden of wat ‘normaal’ is op het werk. Vertel vooral ook waarom die zaken voor jou heel vanzelfsprekend en logisch zijn. Leerlingen kunnen veel leren van schijnbaar eenvoudige, voor de hand liggende dingen.

7. Neem je rol als coach serieus
Je krijgt steeds vaker stagiairs en leerlingen van competentiegerichte opleidingen. De leerlingen komen soms beter voorbereid en zelfstandig de werkvloer op. Maar, denk niet dat ze zelf alle initiatieven zullen nemen en aangeven wat ze willen leren. Jouw rol van coach op de werkvloer is en blijft belangrijk.

8. Onderzoek de leerstijl van jouw leerling
Onderzoek hoe jouw leerling leert: wil hij of zij eerst meelopen en dan voorzichtig wat doen of juist in het diepe gegooid worden? Wil hij of zij strak begeleid worden of liefst zelfstandig taken uitvoeren? Ga niet meteen uit van de manier waarop je het zélf het prettigst vindt.

9. Geef je leerling de juiste taken

Het is vermoeiend om te weinig te doen te hebben of te lang mee te moeten lopen zonder een eigen taak te hebben. Leerlingen willen graag aan het werk. Daarentegen; geef niet meteen een belangrijke klus uit handen die absoluut niet fout mag gaan.

10. Je hoeft geen vrienden te worden met je leerling
Iedereen wil graag aardig gevonden worden, maar laat je dat er niet van weerhouden om kritisch te kijken naar het gedrag en het werk van de leerling. Zeg je niets, dan ontneem je de leerling de kans om te verbeteren. Vaak ontploffen dit soort situaties als de kritiek zich te veel opstapelt. Je hoeft geen vrienden te worden met je leerling.

11. Zorg voor een vervanger als je er zelf niet bent
Uiteraard ben je verantwoordelijk voor je leerling, maar schiet daarin niet door. Betrek collega’s ook bij de begeleiding en zorg voor een vaste vervanger, zodat jouw leerling ook goed gecoacht wordt als je er niet bent.

12. Vergelijk je leerling niet met vorige leerlingen
Vergelijk leerlingen alleen in jouw eigen gedachten met elkaar. Niets is dodelijker dat je de leerling vertelt dat de vorige leerling zo goed, enthousiaste en slim was.

13. Zorg ervoor dat je zelf goed opgeleid en bekwaam bent
Feedback geven is te leren, net zoals veel andere leermeester-vaardigheden. Een goede leermeester blijft altijd een leerling…  Interesse in een leermeestercursus? Vraag naar de mogelijkheden via info@jobxion.nl.